Gremo Skotare 1250F


Skotare 1250F Skotare 1250F Skotare 1250F

 

Fullt drag och full fart. Utan att röra ett finger.

Skotare 1250FGremo 1250F är en urstark och rörlig skotare iklassen 14 ton. Precis som sina populära bröder tar sig 1250F enkelt fram på alla slags underlag. Gremo 1250F är utrustad med Gre-VT. En efterlängtad nyhet på marknaden som Gremo är först med att introducera.

Gre-VT är en unik, kontinuerlig och steglös hydrostatisk transmission, vilket innebär att du inte behöver växla. Du väljer bara Körläge 1 för hastigheter 0–11,8 km/tim och Körläge 2 för 0–25 km/tim. Oavsett körprogram har du maximal dragkraft från start (18,4 ton). Du behöver alltså knappt röra ett finger för att få fullt drag och full hastighet.

Genom GreControl, vår egenutvecklade programvara, anpassar du själv flera funktioner efter körstil, krantyp och arbetsuppgift. På så sätt har du möjlighet att minska bränsleförbrukningen och därmed ytterligare höja lönsamheten. Och när vi ändå talar om minskad bränsleåtgång; Den kraftfulla Cumminsmotorn är begränsad till 1 700 varv/ minut för att spara bränsle.

Vi lovar – mer behöver du inte. Dessutom blir förarmiljön så mycket mera behaglig och vilsam. Två flugor i en smäll alltså.


Skotare 1250F Uppvärmning av förvaringsfack och verktyg i vänster grenavvisare. Som tillvalsutrustning finns även en kullagrad släde och en Gremo verktygslåda med möjlighet att öppna lådan när den är utdragen.


Skotare 1250F Anslutningar med snabbkopplingar och brytare för diesel och hydraulolja är lågt placerade för att underlätta åtkomst från marknivå. Elpump är tillval för diesel men standard för hydraulolja som fylls via returfiltret för att säkerställa att endast ren olja fylls i systemet.


Skotare 1250F Skotare 1250F Maskinen är utrustad med två nya kretskort. Ett i maskinens motorutrymme för kraftmatning och ett kort i hytten för strömförsörjning. De nya korten gör elsystemet mer överskådligt och driftsäkert. Med en knapptryckning kan alla säkringar testas genom att en lysdiod indikerar säkringens status.


Skotare 1250F Motorhuven öppnas bakåt med hjälp av två gasfjädrar som samverkar får vi upp huven riktigt bra. Detta i kombination med den nya öppnare konstruktion under hytten ger en riktigt bra servicevänlighet. Motorns filter (bränsle och olja) sitter sammlade på en arm som går att svänga utanför bukplåten. Allt för att underlätta vid filterbyte.


Skotare 1250F För att få ett växlingsfritt fartregister består systemet av två hydrostatmotorer. Vid 11,8 km/tim frikopplas en av motorerna så att den andra får all olja. På så sätt kan maskinens hastighet ökas till 25 km/tim utan avbrott. Vid minskning av farten sker det omvända. Den elektroniskt styrda pumpen programmerar du själv. Om du vill att maskinen ska gå sakta, t.ex. i riktigt knixig terräng, väljer du med en knapptryckning ditt inställda läge.


Skotare 1250F Skotare 1250F Smidig och enkel konstruktion för att svänga undan partikelfiltret vid servicearbeten på motorn.



Vi förbehåller oss rätten att ändra i specifikation och utförande. Avbildade maskiner kan ha viss extrautrustning. Alla angivna måttlvärden är ca-uppgifter och avser standardutrustad maskin.